Tuesday, July 12, 2011

MORGONSTUND HAR GULD I MUND?


Morgonen sätter ofta tonen för hur dagen blir. Morgnar kan ha ha väldigt ljuvlig energi, tyvärr missar jag den i allmänhet för att jag måste sova så länge. I själva verket är morgnarna i allmänhet risiga när man har fibromyalgiska symptom. Det kan vara svårt att kommu upp ur sängen efter att ha legat där länge, och man känner sig stel, trög och gnällig åtminstone ett par timmar framåt. Speciellt när man lider av sömnlöshet. Det gäller att ta det lugnt och inte bli stressad av de göromål som tornar upp sig framför en medan klockvisaren obönhörligen rör sig framåt.


 "Morgon kollage" - ljusrött, rött, turkos och guld är en läcker kombination som känns livsbejakande och uppiggande. Det var det jag kände då jag drogs till muggen med samma färgsättning!

"Oskuldsfullheten återbesökt", copyright 2008
"Ode till kreativiten", copyright 2008
För många år sedan började jag dricka grönt jasmin té om morgnarna. Jag drack det starkt och i massor.  Det måste vara i lösvikt så jag brukar köpa det i asiatiska affärer. Det blir också mycket billigare om man får tag på stora påsar. Jag köpte dock ett väldigt billigt té under den sista raiden till Win Yip som smakar ganska jäkligt, nu måste jag dricka upp 2 kg... Hur som helst så känns det uppiggande (buddistiska munkar säger att grönt té lugnar och piggar upp på samma gång) och har blivit en ritual som åtminstone var en liten grej att se fram emot på morgonen. Det gäller att ha något positivt att se fram emot... det inte alla gånger så lätt när man har många sysslor att ta itu med. Då jag levde ensam lärde jag mig att inte stressa så mycket över dem, men nu då jag är i ett förhållande känner jag ett större ansvar att göra något med mitt liv och bidra till hushållet. Huset är lite väl stort och i sitt orenoverade tillstånd är det inte lättskött. 
Jag har inte ord för hur hemskt det här är
Melanin som efterapar trädådror och daskiga blom mönster från det hemska 80-talet.
Vi har dessutom väggpaneler av tall, jag kallar det för "the sauna effect"
Ingen förstår det i ett land där man sällan målar trä!
Att vi kommer att måla våra trägolv är sällan sätt i det här landet.
Jag brukade inta mitt té i köket, som ligger på bottenvåningen. Det är iskallt största delen av året. Det är i ett eländigt skick och jag såg ut över en liten fyrkantig gård. Det var efter tre veckor på en trötthets- och smärtklinik som jag insåg att gården var som en sinnebild för en riktigt skröplig kropp. Vi har nu hunnit städa upp lite och jag har planterat om de stackars små träd som kämpade för sitt liv, men det finns ännu mycket att göra för att få det ljusare. 
Trellisen ska ner och väggarna ska bli vita. Men det är ändå ganska mörkt.
Klematisen är död, den måste skäras bort från taket.
Då jag bodde på kliniken i ett eget rum brukade jag se till att jag hade minst 20 minuter tyst tid på morgonen då jag drack mitt té och tittade ut över den härliga gräsmattan. Det var kanske den mest helande delen av min vistelse! Vår fysioterapeut Gethin brukade säga under morgon tänjningarna, "What stories did you tell yourself when you woke up?"

Min utsikt på kliniken var "to die for". Accessoarerna är mina egna.
Jag tog med allt jag tyckte jag behövde för att göra det trivsamt.
Det var sinnebilden för det fräscha och vackra livet på landet... Tyvärr kan det ta ett tag innan jag får en liknande gräsmatta... men jag beslöt att flytta upp té drickandet till andra våningen, till den gamla soffan med utsikt över gamla byggnader och en metodistkyrka.

Jag har ofta sett en porslinsserie i butikerna som jag tyckte var ovanligt färgglad, och fann nyligen en mugg i samma serie. Det var klart att jag behövde en glad mugg för gladare morgnar. Det står "a happy mug for happy people" på bottnet. Nåja, man kan i alla fall försöka uppmuntra sig själv genom att omge sig med positiva ting... Om vi har blommor hemma brukar jag ställa dem på det lilla sybord vi köpte för en billig penning i höstas. Martin kommer också och dricker en kopp té. Våra kattor brukar komma och hålla oss sällskap. Kattorna gillar ritualer så morgonkramisar hör till saken.






Ibland är de mer energiska och fulla av leklust...

Vilket band som helst är bra - det här är mattes badrocks bälte
En favoritleksak från "Willow"
Marius är bra på att vara katt-atonisk...

Boys will be boys...

Jag har ett stort och fysiskt ganska påfrestande arbete framför mig (ett av många): jag måste gå igenom tusentals kattbilder för att få fram guldkornen. Jag vet dock att bara jag kommer in i en rutin så går det undan... Med tiden kommer jag att publicera mer här på bloggen. 

No comments:

Post a Comment