Vi har talat mycket om att samarbeta med konstärliga projekt men vi har inte haft tid att förverkliga de mer utstuderade idéerna. Ett sätt på vilket vi dock hela tiden idkar samarbete är genom att vara varandras kritiker och mentorer. Oftast handlar det om att läsa igenom varandras artiklar och konstnärsutlåtanden. Martin har jobbat mycket på ett stort projekt som drivs av British Airways inför olympiaden i London 2012. Ett av deras plan ska dekoreras. Oberoende om han väljs eller inte så har projektet gett honom nya fördigheter och något att visa upp. Jag har pressat honom på vad han egentligen vill säga med sin konst och det har blivit en intressant tankegång om syntesen mellan den materiella och immateriella sfären (fysiska och andliga) som kan tillämpas på tävlingens tema. Fördelen med att ha en konstnärlig partner är att man när som helst kan sätta igång en diskussion om konst och de egna intentionerna. Det gäller att uppmuntra den andra, men också pressa på en smula där man ser att den andra kan göra ännu bättre ifrån sig. Det är ingen idé att bara klappa varandra på axeln med ett lamt "jo det är jätte fint älskling".Det här är ytterst viktigt när det gäller konst eftersom det handlar om att nå andra människor via så tydlig kommunikation som möjligt. Ingen orkar höra eller se på något obestämt och urvattnat.
Vi filmade presentationsvideon (som är en del av "arbetsintervjun") med min enkla Nikon D90 kamera, och Martin har pusslat ihop allting i Windows. I jämförelse med många andra av konstnärerna i videorna (många väldigt babbliga) tycker jag att Martin är just så rakt på sak som det behövs, samtidigt som han håller sig till de frågor som arbetsgivarna ställde.
Vi filmade presentationsvideon (som är en del av "arbetsintervjun") med min enkla Nikon D90 kamera, och Martin har pusslat ihop allting i Windows. I jämförelse med många andra av konstnärerna i videorna (många väldigt babbliga) tycker jag att Martin är just så rakt på sak som det behövs, samtidigt som han håller sig till de frågor som arbetsgivarna ställde.
Kanske det faktum att jag går omkring med min kamera och ofta fotar Martin har gjort honom mera ledig inför kameran. Han var mycket stelare i början. Martin är en "andra generationens konstnär", och vi hoppas att han inte ska utsättas för åldersdiskriminering. Det finns en tendens inom konstvärlden att uppmuntra unga begåvningar men jag hoppas att Martin ska sälla sig till de "starka 50-talisterna".
No comments:
Post a Comment