Sunday, June 19, 2011

THE ROYAL ACADEMY OF ARTS SOMMAR UTSTÄLLNING



The Culture Show är ett intressant kulturprogram på TV som vi har möjlighet att se online - dessvärre vet jag inte varför de inte har reguljära shower året runt. Kulturen upphör ju inte att existera och utvecklas! I går såg vi en show som var ägnad den stora sommarutställning på The Royal Academy of Arts i London. Vi kommer nog inte att ha någon möjlighet att besöka den men jag skall ändå komma med några synpunkter på basen av vad vi såg i programmet som kommenterades på ett sympatiskt sätt av Alastair Sooke (se video). Sommarens utställning är den 243:e och därför redan en institution.


Vem som helst kan delta i utställningen och i år hade juryn över 1200 verk att plöja igenom. Det blir alltså en sillsallad på många hundra verk, och även om det är notoriskt svårt att komma in finns det konstnärer som får in sina verk år ut och år in.P.J Crooke är en av dem - hon har blivit vad 12 gånger. Hennes konst påminner om Henri Rousseau och ter sig mera meningsfull åtminstone vid första ögonkastet än de flesta andra verk som trängs om väggutrymme. Hennes värld är en fantasivärld med drömska element som eventuellt kan äga en viss symbolisk innebörd. Dessvärre hittar jag inga verk på nätet. Med reservationen att alla konstinriktningar troligen blir representerade är jag är dock glad att den typen av konst har sin plats i helheten då det mesta som ställs ut mest handlar om att vara "clever".

Vad jag kunde se från programmet var många konstverk alldeles vämjeligt dåliga, och det tycks kritikerna hålla med om. Man får plöja igenom mycket skräp för att finna guldkornen. Jag fick dock känslan av att de verk som hyllades av kritkerna hade nyhetsvärde och en viss estetisk innebörd, men någon djupare betydelse får man nog leta efter. Fast jag verkligen uppskattar spännande konstnärliga ideer och innovation, är jag djupt besviken över hur ointresserade konstkännarna är av konst som diskuterar livets djupare mening. 

Den skulptur som vann Wollaston priset är en rund grå skiva som står nonchalant lutad mot väggen. Något som ser ut som rost och en utbuktning pryder ytan uppe i högra hörnet. 

Charles Wollaston Award 2011

Alison Wilding RA has won the prestigious £25,000 Charles Wollaston Award for her work in the Royal Academy Summer Exhibition 2011. Presented to the ‘most distinguished work’ in the Summer Exhibition, the award presents one of the most significant art prizes awarded in the country.

No comments:

Post a Comment