Saturday, June 18, 2011

ATT INTE LEVA SOM TIGGARE...

När man har det fattigt är det speciellt viktigt att hålla fast vid en livsstil som inte känns alltför sjabbig. Man får se till att inte köra fast i den beklämmande fattigdomsfällan. Man får visserligen lov att vara kreativ, och det kan ibland vara uppiggande att inse att man inte alla gånger behöver så mycket pengar för att få en liten guldkant på tillvaron. När det gäller större anskaffningar och husrenovering är det förstås annat. Jag måste säga att det är mycket lättare att hitta intressanta inredningsdetaljer på loppisar här i Storbritannien än det är i Finland. Det finns mer att välja på och de flesta föredrar modernt. T.o.m. de traditionella tearooms har ofta bytt ut den gammaldags looken mot moderna stramlinjade ekmöbler. Det är inte vad jag vill ha! På det stora hela visste jag mycket väl att jag skulle komma att byta ut bekvämlighet mot det pittoreska. 

Varje fredag kväll äter vi kex med olika ostar och vin. Även om mat på det stora hela kostar lika mycket som i Finland, är vissa saker lite billigare. Till dem hör t.e.x. ostar och bär. Av någon anledning har supermarketarna slutat ta in Finn Crisp, jag frågade efter dem men ingen vet vad som har hänt. Det finns en hel del ingredienser som man saknar, inte bara typiska färdiga finska produkter men även olika ingredienser med vilka man tillverkar finska specialiteter. Man får lov att glädja sig åt det som är gott och någorlunda billigt, t.e.x cheddar och get ost. Jag dricker gärna engelsk mjöd, det är milt och gott och stressar inte magen så mycket. Alkoholhalten är detsamma som vin och en flaska kostar c. £ 4.50. Vad jag inte visste innan jag flyttade hit var att Storbritannien har en otroligt rik dryckkultur och att det finns mycket spännande att prova på vid sidan om öl. Ingef'ärsvin är en vinterfavorit som gör dåligt vittvin drickbart. På det stora hela tycker jag folk dricker förfärligt mycket men allt är väl relativt.

De flesta inredningsdetaljer på fotot är köpta i välgörenhetsaffärer eller loppisar för nästan ingenting. Vissa saker skaffade jag för vårt bröllop. Blommorna (som också är billigare än i Finland) fick jag av Martin för att jag hade hemlängtan. Vi försöker unna oss lite av livets goda även om plånboken är ansträngd.


Min guacamole
3 mogna mellanstora avokador
1 citron, juicen
1-2 dl olivolja
En handfull färsk och stark basilika
salt, svart peppar

Mixa allt. Gott i fullkorns pitta bröd med humus eller tonfisk mixad med majonäs, lite citron, majs, samt salt och peppar (och gärna lite basilika).

No comments:

Post a Comment