Sunday, June 19, 2011

GLAMOUR OCH KONST...




Jag har haft utställning på en organisk frissa i en och en halv månad, och Martin kommer snart att ställa ut sina äldre verk (mest tryckalster har jag förstått) i samma utrymme. Vi tycker att det nyskapande. Det är dessutom inte vilken frissa som helst. Jag blev alldeles till mig av de fantastiska speglar Pamela har valt och tycker att det är underbart med en salong som har fördelaktiga priser men ändå stil. Pamela är intresserad av att hålla konstgalleri i salongen på allvar - jag tror hon redan har bytt namn till PH Salon & Gallery. Dessvärre vet jag inte om det finns tillräckligt med konstälskare i Newtown som visserligen har ett fint officicellt stadsgalleri men också är känt för att vara en stad mest för vanliga donare.
Martin skapade den här fina affischen som baserar sig på "Kvinnlighetens Mysterium" (2008)

Vi hade inte så många besökare på mitt vernissage även om de som kom var mycket intresserade. Vår egen stad ligger c. 20 km från Newtown så det kom inte folk från hemmaplan. Det beror mest på att den s.k. Llanidloes bubblan upplever att allt de behöver finns i Llanidloes och åker annanstans bara om de absolut måste. Och en konstuställning eller ens solidariska skäl tycks inte höra till nödvändigheterna. En av våra vänner hade kanske kommit om vi hade organiserat grupptransport. Vi börjar tycka att folk förväntar sig lite mycket av oss då vi redan har bjudit på en hel del fester och man skulle tro att det räcker. Man ska inte heller vänta sig att få blommor eller andra gåvor, det är som om folk här inte på allvar tog del i och firade ens prestationer (som ju faktiskt ofta är nästan övermänskliga när man organiserar en utställning). Annat var det förr i tiden i Finland!


Hur som helst så var det glamour som gällde och vid sidan om de 20 verk som Martin fick upp på väggarna hade jag 40 gamla verk i en ställning. Jag vill lufta skåpen, sätta gammalt i rörelse, bli av med bilder från det förflutna... så mina priser var löjligt låga. Jag sålde bara två verk. Det har nu gått upp för mig att ingen i Storbritannien tar en på allvar om man inte ställer ut i ett kommersiellt etablerat galleri. Det är kultursnobberi. Jag har också hört att tidningarna tycker att konstnärer kan betala för sin egen reklam... hallååååååååå!!! Vi gör väl ändå samhället en tjänst? Det kostar oss skjortan att ställa till med vernissage men vi känner att vi måste, just in case.

Martins härliga hängslen är en julklapp från mig -
de är från www.darcyclothing.co.uk
 
Klänningen är i silke,
designad av Karl Lagerfeldt för H&M för flera år sedan
 - jag köpte den på rea för 40 euro

Engelsk mjöd är min favorit dryck för tillfället
Smycket är av rosenkvarts och tillhörde min mormor som var primaballerina
Ett litet urval av de konstverk jag visade:

"Cant Buy Me Love" Copyright 2008
"Det finns inget att frukta", copyright 2008
"Det som inte längre tjänar dig", copyright 2008

No comments:

Post a Comment