Martin studerade traditionellt mische oljemåleri med Ernst Fuchs, den kända österrikiska visionära konstnären som startade den österrikiska skolan för fantastisk konst. Det här kapellet är speciellt intressant.
En oljemålning tar veckor och månader att producera. Tekniken följer de gamla mästarnas traditioner och kallas i det här fallet "mischung teknik", så det är fråga om otaliga skikt. Martin varvar olja med tempera, vilket innebär att vissa skikt är laserande och andra opaka. För att skapa ännu mer djup i bilden varvar kontrasterar han skikt med komplementfärger. Det gör att bilderna till en början ser märkliga ut färgmässigt, men till sist blir färgerna de rätta. Han levde två år i Spanien där han prövade sig fram och hittade sin teknik. Tyvärr har han just nu väldigt lite tid att måla för att vi inte har tillräckligt att leva på och konst just nu ligger lågt i kurs. Konst är för många just nu en lyxvara p.g.a. de svåra ekonomiska tiderna och speciellt Martins oljemålningar betingar ganska höga pris för att de tar så lång tid att producera. De är verkligen värda att investera i men det är inte alltid lätt att hitta köpare.
Ernst Fuchs: The Transformation of the Resurrected |
Martin fokuserade ett tag på en mera nyandlig publik, men alternativa människor har sällan pengar till konst. Han började sedermera gå i en lite annorlunda riktning och jag har också uppmuntrat honom att gå djupare och lita på att hans mer visionära och symboliska bilder kommer att finna sin publik till slut. Han har ibland svårt att inte tänka så mycket på att förtjäna ett levebröde. Han har massvis med ideer och jag ser fram emot att se dem komma till liv. Den han först vill påbörja när "Martha och Draken" är färdig är baserad på det foto jag använt av oss i kollaget "Äktenskapet Alkemi", 2010, som finns under bloggens rubrik. Det kollaget var vår bröllopsinbjudan.
MARTIN ARBETAR PÅ "MARTHA OCH DRAKEN"
Jag tycker själv väldigt mycket om kompositionen i Martha och Draken. Martins tanke var att kvinnan tittar in genom ett fönster. Det ledde till en helt genial komposition där hon dels tittar nedåt på ett förföriskt sett, men draken är också framställd så att en del är lämnad till tittarens fantasi.
Tekniken är förklarad här.
Tekniken är förklarad här.
No comments:
Post a Comment