Wednesday, June 29, 2011

METAFYSISK FOTOGRAFI


"Förföriska skuggor", copyright 2011
Det är upptäckandets glädje som styr mitt fotograferande, och processen kan vara intensiv. Vid sidan om mina katter fotar jag "funna objekt" eller ytor för att vara exakt. Jag är van vid att stå framför eller bakom en kamera - det är ränder som aldrig går ut. Martin begriper sig inte direkt på mitt maniska behov av att alltid bära kameran med mig. Jag är tacksam att min pappa gav mig en Nikon D90 för ett och ett halvt år sedan, det har gjort stor skillnad för min konstnärliga process. Jag kan bara sukta efter något ännu bättre (bättre objektiv vore t.ex viktigt) och försöka göra det bästa jag kan med det jag har just nu. 

Det är min medfödda kärlek till de fundamentala elementen i vår verklighet - form, struktur och färg - som dirigerar min jakt efter spännande mönster på oväntade ställen. Jag har t.ex i år koncentrerat mig på skräp containers - skips. Jag är inte intresserad av vad som finns i dem utan hur de ser ut på utsidan. Jag vill inte i det här skedet säga mer om projektet... Det är också skönt med konst som är lite snabbare att processa, jag behöver ibland snabba resultat för att känna att jag åstadkommer något.

Jag kallar mina abstrakta fotografier metafysiska för att de transcenderar den verklighet som de fotograferade objekten representerar. Jag bearbetar bilderna i viss mån eftersom det inte är fråga om dokumentering, utan om visionen av en förhöjd verklighet. Jag vill inspirera människor att se omkring sig och upptäcka ovanliga och intressanta detaljer där man minst förväntar sig att finna något dylikt. Det är också viktigt för mig att publiken kan relatera till bilden på något vis, eftersom det inte finns något så tillfredsställande som då fantasin blir stimulerad.

Exempel på metafysiska fotografier från tidigare i år:

"Danse Macabre", copyright 2011
"Det överblivna hjärtat", copyright 2011
"Då jag vandrade ut i natten..." copyright 2011
Från måndagens vandring i Brecon Beacons nationalpark där vi bl.a. stötte på ett gammalt stenbrott som ännu är verksamt:


"Vägg blomma" copyright 2011
"Elda upp!" copyright 2011
Läs och se mer på min hemsida!

The act of discovery during one of my photo shoots is intense, and this is especially true of  my abstract photography. Interesting patterns and texture can be found in the things that people have thrown away or abandoned. It's my innate love of some of the basic elements of tangible reality – form, texture, colour – that becomes apparent in the compositions I create out of these. I aim to capture what I see and but then create a new whole out of the parts. This is not documentation; it is a process of altering what I've seen through the tools available for photographers to make it into something of heightened reality. Thus the discovery of beauty in the most unlikely places as well as the work that I do to an image after it has been captured are both crucial to the creative process. I hope this will  inspire  greater attention to the aesthetics that surround us.

The power of observation brings about a mindset apart from the normal attraction to that which is pleasant and beautiful. Paradoxically, by allowing oneself to look where beauty seems absent, one often makes interesting observations that can be transformed through the power of creativity into something intriguing and aesthetically pleasing.

I believe that one of the purposes of art is to awaken curiosity, and that feeling intrigued by a sense of recognition is fundamental to humans and therefore of the greatest importance. Out of this comes a sense of sharing, which builds bridges and supports us in our lonesome journey on Earth.

No comments:

Post a Comment