Sunday, August 28, 2011

EN KONSTNÄR MÅSTE GÖRA VAD EN KONSTNÄR MÅSTE GÖRA





LÖRDAG 27 AUGUSTI, 2011

Gustav Klimt (bildtext senare)
Folk frågar ofta vilka konstnärer som har påverkat din konst. Jag brukade alltid säga ingen. Jag kände att min konst kom från mig själv 100%. Förr i tiden fanns det ändå inte så många böcker och utställningar att få intryck ifrån ändå. Men det finns naturligtvis konstnärer som jag en speciell känsla av släktskap med, historiska personer som bland annat Giorgio De Chrico, Frida Kahlo, och Gustav Klimt. Jag har alltid tyckt att det var intressant att de alla råkar vara kräftor. Även om jag inte är alltför bekant med horoskop, så gjorde detta mig ändå väldigt nyfiken på kräftans karaktär. Inte minst som jag också råkar vara kräfta, och alltid har idkat självanalyser. Jag upptäckte att författarna jag gillade när fortfarande läste skönlitteratur (Hermann Hesse i synnerhet) var också var kräftor, och att folk jag kom speciellt väl överens med var kräftor de med ... Det föreföll mig som om det var något alla dessa människor förstod som ingen annan verkade kunna uttrycka. Något mycket djup om livets mysterium och våra känslor inom ramen för livet i sin helhet. Något mycket sinnligt, varmt, tröstande och väldigt tilldragande. De är moderliga och visar omsorg även när de inte har egna barn. Att veta att jag är en av dem är en mysig upplevelse. Och jag bör nog tillägga att frågor som andra stjärntecken fokuserar på oftast inte väcker samma respons i mig.

Giorgio De Chrico (bildtext senare)
Giorgio De Chrico (bildtext senare)


Gustav Klimt (bildtext senare)

Gustav Klimt (bildtext senare)
Jag tänkte på mitt nya intresse Tracey Emin konst och varför det gjorde intryck på mig. Det slog mig plötsligt, att endast en kräfta kunde göra den typen av konst. Jag var tvungen att gå och ta reda på - ja, mycket riktigt, hon är också en! Är detta märkliga eller vad? I hennes konst, det finns en subjektivitet, värme och ett samband mellan olika delar av livet och av att leva som känns meningsfullt för mig på ett djupare plan. Mina utforskningar återställde min tro på samtida, okonventionella konst. Det är sant att även om jag har varit intresserad av samtida konst och verkligen njutit av dokumentärer om konstnärer, har jag inte grävt särskilt djupt sedan slutet av 1980-talet. 

En del av min upphetsning berodde nog på att jag såg mönster som kändes vettiga för mig. Det påminner mig om tider i mitt liv då jag har gjort en djupdykning i ett visst ämne som "bara kändes vettigt". Virginia Woolfs sätt att skriva i form av ström av medvetande (jämför detta med Tracye Emins ordströmmar) när jag gick i gymnasiet, eller det äggets symbolik i ursprungliga myter som förklarar enhet kontra dualism när jag gick i konstskola i Frankrike (och helt förstörde mina chanser på grund av en plötslig fascination för akademisk forskning). På en mer esoterisk nivå, fanns det upptäcktsfärder i karmats orsak och verkan och reinkarnationens logik, upptäcktsfärder i den mänskliga energisystemet och hur detta förhåller sig till resten av verkligheten, Ken Wilber noggrannt synliggjorda teorier om medvetandets utveckling, och min avhandling vid uni om kreativitet och de inre mönster som är bundna till vår kreativitet. Vad alla dessa saker har gemensamt är utforskandet av djupt rotade mönster som definierar verkligheten. Detta berör mig på ett sätt som inget annat gör!

De senaste tio åren har varit en tid av känslomässigt kaos, av att uppleva alla former av känslor och lära sig att förstå och hantera dem. Jag har varit utbränd många gånger, och min koncentrationsförmåga har blivit sämre. För ett par år sedan började jag vill läsa facklitteratur igen men det är långsamt och mödosamt. Men jag känner mig tvingad att ge näring åt min hjärna så att jag kan generera nya och stimulerande tankar ... Jag vill inte ge efter för min sjukdom.

Vivi-Mari Carpelan: "My Secret Garden", copyright 1997
Som vanligt, efter en tid av modlöshet och till och med depression, har något fallit på plats i mitt undermedvetna och jag känner att något lockar mig i en viss riktning. Jag började äntligen på ett konstverk som jag har funderat på i månader. Vi skulle verkligen behöva lite pengar och jag skulle gärna sälja någon konst. Men jag kan inte förmå mig att tänka i kommersiella termer. Jag måste följa mitt hjärta. Och trots vissa farhågor, jag kan inte sluta tänka att jag behöver ta fasta på frågan om kronisk sjukdom med större pondus. Jag har övervägt hur jagska gå till väga på ett elegant sätt. Kanske Tracey Emin och hennes själv-avslöjande har hjälpt mig att känna mig mer bestämd angående det jag kanske bör göra. Endast tiden kan utvisa vad dentexakta inflytandet har varit. Konstigt nog kan jag den här gången ärligt säga att jag känner mig påverkad av en annan konstnär, men exakt på vilket sätt är inte klart för mig ännu. Att det är en nu levande konstnär är av betydelse i det här sammanhanget.


Detta är utgångspunkten för mitt nya arbete. Pappret är större än vanligt, det är A1. Under de senaste tio åren har jag enbart gjort små arbeten av många anledningar: 1) Jag kan scanna dem och få en bra utskrift utan större problem. 2) Jag hade bara råd att köpa små ramar från Ikea 3) jag inte hade någon att hjälpa mig så när jag behövde ta bilder till en utställning måste det vara hanterbart. Det fanns emellertid en nackdel, vilket är att jag inte kan teckna så mycket själv. Mina fin motoriska färdigheter har degenererat under årens lopp. Jag har nu beslutat att satsa på större bilder eftersom Martin kan hjälpa mig med de praktiska problemen. Jag vill att de ska ha mer inverkan på publiken. Jag hoppas också att jag kan inkorporera mer teckning i bilderna.

Vivi-Mari Carpelan: "Claude" 1993
Jag kommer att försöka använda de utskrifter på mig själv som syns på på bordet. Det kommer också att finnas en stor mängd upphovsrätt fria män i bilden, så jag måste göra en hel del skanning. Det är inte lätt att göra eftersom min gamla skanner inte är kompatibel med min nya dator, så jag måste göra det genom Martins Tablet PC som han behöver för att rita med. Han håller på med sitt spännande illustrations projekt för en bok.
Martin Herbert - Studie för ett bokprojekt,
copyright 2011





Läs min blogpost om Frida Kahlo här .
Läs min analys av Tracey Emin arbete här .

No comments:

Post a Comment