Wednesday, September 14, 2011

MAT FÖR SVÄLTANDE KONSTNÄRER




Vivi-Maris lins & koriander soppa

Liksom andra kreativa människor, kommer matlagning ganska lätt för mig. Jag har skapat många recept och har bidragit till kokböcker. Detta är en del av vår livsstil. Mina problem med uppmärksamheten gör det svårt för mig att följa recept, men i ärlighetens namn gillar jag väl också den kreativa utmaningen att tillreda något spontant, utan att alltid veta hur framgångsrikt det blir. Medan Martin är en slow food kock (fast han vanligen diskar så tycker jag att jag bör laga middagen), så är jag en snabbmat kock - det betyder att jag tar väldigt lite tid på mig att laga mat och jag har fått höra att hela processen ser ganska vansinnig ut på grund av mina snabba rörelser. 

Jag tänker inte belamra bloggen med recept, men jag tänkte dela denna variation på ett klassiskt brittiskt tema, eftersom det är billigt, gott och nyttigt. Linssoppa är något man köper på burk eller i en plastbehållare i varje snabbköp. Här är en betydligt godare variant!

VIVI-MARIS LINS- OCH KORIANDER SOPPA

250 g kokta röda linser (du kan använda gröna, men man måste experimentera med mängden)

5 små morötter, i medelstora bitar
Liten bit rotselleri, i medelstora bitar
3 potatisar,  i medelstora bitar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk schweizisk Marigold grönsaksbuljong (pulver)
Salt och vitpeppar efter smak
1 l kokande vatten

> Lägg alla ingredienser i vattnet och låt sjuda i 5 minuter. Tillsätt sedan linserna samt
1 dl vispgrädde
Färska eller frysta koriander, en handfull (frysta är praktiskt eftersom du kan bara pressa påsen till ett pulver och kasta den i) - se till att örterna har stark smak! Koriandern är väldigt viktig in den här soppan.

Koka upp och låt sjuda i 15 - 20 minuter tills grönsakerna är mjuka. Blanda försiktigt med en handmixer eller i en matberedare.
Om du lämnar den över natten är den ännu godare nästa dag!

No comments:

Post a Comment