Wednesday, September 14, 2011

"JAG SKULLE INTE HOPPA PÅ ETT FLYG SOM REDAN SER UT SOM EN FLYGKRASCH!"



Detta förslag till en design som använder de olympiska ringarna verkar inte riktigt ha fallit Tracey Emin i smaken ....
Det fanns andra, bl.a. verkade hon ha föredragit en enklare och mer färgglad variant.
Citat från idrottare täckte också planet.
Dessa minnesvärda ord yttrades av Turner Award nominerade Tracey Emin när hon såg en av Martins designidéer för Great Britons designprojekt för tolv av British Airways flygplan. Tja ... Hon är känd för sina sardoniska kvickheter! Man får ta det med humor och känna sig hedrad! Jag får nu äntligen säga några ord om tävlingsresultatet, då vinnaren har tillkännagivits officiellt. Tyvärr var det inte Martin, men en industridesigner / konstnär, Pascal Anson, som redan är väl etablerad och vars möbler finns att beskåda på prestigefyllda platser. Jag är säker på att hans design för Great Britons är extraordinärt.

Detta är en detalj av en av Martins abstrakta, digitalt baserade bilder
 från en serie som heter "osannolikt världar".
Hans idéer för British Airways flygplan hänvisade till dessa verk,
men han ämnade lägga till känslan av mänskligt avtryck i form av penseldrag.Den digitala programvaran är endast ett verktyg med vilket du skapar
nya och fantastiska 2D-och 3D-objekt somkan användas i bilder.
Mitt intryck av tävlingen när vi fick reda på den var att British Airways ville uppmuntra människor i alla samhällsskikt och från olika professionella områden att skapa något spännande och innovativt, och att detta skulle vara en möjlighet för dem att få erkännande och ett karriär uppsving. Det fanns ett konst, mat och film avsnitt. Istället för att välja några unga spännande talanger valde de människor som redan är väl etablerade inom sina områden. För mig ser det lite ut som ett säkert kort. 
Martin fick ett paket från British Airways med instruktioner och ett modellflygplan att leka med ... (Ok jag skämtar bara!)
Missförstå mig inte - Martin och jag fick både ut mycket av denna övning, den hjälpte oss båda att begrunda vad vi vill säga med vår konst. Han valdes som en av de tio personer som faktiskt fick en intervju med  juryn (inklusive Tracey Emin), och detta visar mig att han verkligen har en mängd idéer att erbjuda världen! När vi pratade om hans koncept och jag försökte utmana honom med knepiga frågor, kom han fram med underbara idéer om hur de olympiska idealen kan ses som ett universellt tema för människans strävan att övervinna motgångar, att utmana sig själv och tyngdlagen, och att sträva uppåt - och vi kan också se detta i den mänskliga strävan att flyga flygplan! Materian i motsats till det immateriella, eller hur de två egentligen är två sidor av samma sak.... Det är fina tankar och jag vet att han skulle ha varit fantastiskt talför om han hade blivit vald (emedan processen filmas och kommer att visas på flygen). 

Man kunde säga, varför bry sig när man måste vara känd för att bli mera känd? Även om vi är besvikna på resultatet  tycker vi ändå att det var en intressant upplevelse. Vi beklagar att det kostade oss en massa pengar som vi inte har, det hade varit bra att få lite lön att överleva på under nästa år, och kanske lite spännande upplevelser,  men å andra sidan har Martin nu tid att ägna åt sin sanna kallelse.

Martin kommer snart att prata om sina design idéer och koncept på hans egen blogg.

No comments:

Post a Comment