Monday, August 1, 2011

NÄTVERKANDE INOM KONSTVÄRLDEN PÅ INTERNET

Nya sätt att nätverka och presentera konst på internet dyker hela tiden upp. Jag blev nyligen inbjuden till Glossom som är europa centrerat och av allt att döma strävar att attrahera en kräsen krets konstnärer och andra som arbetar med konst och konstnärer. Du kan skapa små kollektioner som t.ex. den här med detaljer av våra kattor i snön under den kalla vintern 2010 i Finland. Du kan ganska långt kontrollera den konstnärliga utformningen genom att förminska eller förstora bilderna, upprepa dem och fokusera på detaljer - i den här har jag jobbat med diagonaler Jag märkte också att jag kunde koncentrera mig på ganska snäva teman genom att använda detaljer från bara ett fåtal bilder. På så sätt har jag kunnat understryka att jag gör konst om olika känslotillstånd (något som ofta är lite svårt att föra fram) och överhuvud taget visa vilka teman jag har fokuserat på i mina kollage och foton. Man kan även lägga upp "moodboards" (stämningstavlor) och små virtuella böcker för inspiration.

Allt dylikt arbete och nätverkande är extremt tidsödande och ofta undrar man om det är någon idé. Jag aktar mig numera för att engagera mig i väldigt mycket ömsesidig beundran som inte leder till något konkret. Å andra sidan är internet ett sätt att nå ut och om man vill bli tagen på allvar är det en god idé att använda sig av de olika möjligheter som står till buds. Det finns ju också många virtuella tidningar ("e-zine") som man kan delta i.

Glossom är lyckligtvis ett aktivt centrum för konst för de plockar ut intressanta kollektioner och gör reklam för dem bl.a. på Facebook och Twitter. Det är bättre än många andra ställen där bilderna bara sitter och försvinner i mängden. Två ställen det kan löna sig att ladda upp konst och fotografier på är Flickr och Facebook, av någon anledning får t.om. gamla bilder många besökare (utan att nödvändigtvis vara kontakter).

et 

No comments:

Post a Comment